Automotive
 

µAFS LED frontlys

Ny bilbelysning revolusjonerer veisikkerhet

Smarte pikselfrontlys

Hva er banen på veien, hvor fort kjører bilen, er det møtende trafikk, og hva er distansen mellom bilen og andre kjøretøyer? I et forskningsprosjekt som har vart i tre år, har et smart, høyoppløselig frontlys blitt skapt, som allerede analyserer kjøre- og værforhold kontinuerlig. Dette tar adaptiv fremoverbelysning til en ny dimensjon.

Som overordnet leder og del av forskningsalliansen har OSRAM fullført utvikling av grunnlaget for smarte, høyoppløselige LED-frontlys. Demonstrasjonsmodellen ble utviklet i samarbeid med prosjektpartnerne Daimler, Fraunhofer, Hella og Infineon, og ble grunnlagt sammen med tyske føderale ministerium for utdanning og forskning (BMBF).

Smarte pikselfrontlys som kan tilpasses individuelt for optimale lysforhold

Begge frontlysene inneholder tre LED-lyskilder, hver med 1024 individuelt kontrollerare lyspunkter (piksler). Dette betyr at frontlyset kan tilpasses veldig presist til å passe de respektive trafikksituasjonene for å sikre optimale lysforhold til enhver tid uten å blende andre sjåfører.

Lyset kan tilpasses for å ta med i betraktningen alle tenkelige svinger i veien slik at det ikke er mørke periferiområder. I tillegg kan omgivelsene analyseres med hjelp av sensorer i kjøretøyet for å belyse møtende trafikk. Slik kan sjåføren se disse kjøretøyene tydeligere. Samtidig skinner ikke lysstrålen på hodene til møtende sjåfører, som betyr at de ikke blir blendet. Som et resultat må ikke slike frontlys lenger dimmes på landeveier.

Samme størrelse som frontlysene, mer oppløsning

I den nåværende generasjonen av adaptive frontlys på markedet, er flere LED-komponenter installert i frontlysene ved siden av og på toppen av hverandre. Ytterligere elektroniske komponenter må slå lyssegmenter på og av.

Antall segmenter er begrenset på grunn av begrenset plass i frontlyset. I den nye tilnærmingen er elektronisk aktivering av LED integrert i chipen, som fører til mye høyere oppløsning, samtidig som begrensede plasskrav oppfylles. LED-modulen har et elektrisk og termisk grensesnitt som muliggjør direkte tilkobling til kjøretøyets elektronikk.

Fordeler med innovasjon

Ved høy hastighet blir rekkevidden til lysstrålen økt automatisk. I bytrafikk forbedrer på den annen side bredere lysfordeling sikkerheten, ettersom fortauet og periferiområder blir belyst bedre i tillegg til veien. Disse funksjonene er helt elektronisk implementert uten mekaniske aktuatorer. Med blendingsfritt fjernlys har sjåføren alltid best mulig lys på kvelds- og nattestid, uten negative effekter for andre sjåfører. For motorister er det en klar fordel med tanke på bevissthet og et viktig bidrag mot å redusere risikoen for ulykker ved kjøring på kveldstid.

Pressemelding: Ny bilbelysning revolusjonerer veisikkerhet
 

UTOVER

I full visning: µAFS

Stefan Grötsch, ingeniør hos OSRAM Opto Semiconductors, forteller hvordan en lys idé ble til virkelighet.

Finn ut

Fakta om veisikkerhet

  • Ulykkesrisikoen er mye høyere enn på dagtid*
  • En tredjedel av dødsulykker (bilpassasjerer) skjer på nattestid*
  • Forekomsten av dødsulykker per kilometer er fire ganger så høy på nattestid*

Forbedret belysningsteknologi kan hjelpe til med å forbedre kjøresikkerheten på nattestid