Automotive
 
Expert Richard Lothholz

Belysningsrevolusjon for biler: intervju med OSRAMs bilekspert Richard Lothholz

OSRAMs bilekspert Richard Lothholz om belysningsrevolusjonen for biler

01.07.2015

Mye har skjedd innen bilbelysning de siste årene. Moderne teknologier som LED, OLED og laser er nå på full fart framover. Richard Lothholz, Global Head of Sales Automotive Lamps and LED hos OSRAM, svarer på spørsmål om utviklingen av belysningsteknologien for biler.

Utviklingen av belysningsteknologi i biler gikk relativt sakte mellom bensin- og xenontidsepokene. Nå virker det plutselig som om det kommer i store mengder (LED, Matrix LED og laser). Er det, fra ditt synspunkt, noen tekniske og/eller økonomiske årsaker for dette?

For det første må du vite at LED og teknologier som er relatert til dette, som OLED eller laser, faktisk tar over hele belysningsfeltet, slik at LED ikke bare er et bilfenomen. På tross av dette har LED-baserte teknologier spesielle styrker som gjør dem forutbestemt for bruk i biler. For det første: LED-lys er ekstremt kontrollerbart. Akkurat som med Matrix-lys, kan du belyse individuelle områder på en målrettet måte, eller ikke, hvis du for eksempel vil unngå å blende møtende trafikk. For det andre: fargen på LED-lyset kan endres. Dette er spesielt viktig inn i kjøretøyet. For det tredje: LED-lys er energieffektivt. Dette vil være et viktig argument i elektriske biler hvor enhver kilometer av rekkevidden og dermed enhver watt som forbrukes teller. Vi har imidlertid sett kontinuerlig utvikling i løpet av årene - LED-frontlys er ikke noe nytt, men tiltrekker seg stor interesse for øyeblikket. Xenonlys er fortsatt attraktivt og etterspurt valgfritt ekstrautstyr for mange sjåfører.

Hvordan vurderer du fremtidig utvikling av LED-frontlys med tanke på omfanget av bruk i biler? Kommer LED til å helt erstatte xenon som beste alternativ? Blir LED frontlys også standard i den lille og prissensitive kategorien i fremtiden?

BIler har som standard alltid grunnleggende utstyr og en eller flere oppgraderinger for belysning som valgfritt ekstrautstyr. I dag består grunnleggende utstyr vanligvis av halogenlys og xenon som valgfritt ekstrautstyr. Xenon leveres allerede som grunnleggende utstyr for noen biler. Men vi kommer helt sikkert til å se en betydelig høyere andel av LED frontlys som valgfritt ekstrautstyr i løpet av de neste årene - enten som vanlige hele LED frontlys eller som Matrix-lys i høyere kjøretøykategorier.

Hvordan vurderer du den fremtidige rollen til laserfjernlys? Så langt har denne teknologien vært begrenset til luksusbiler og blir kun tilbudt av to bilprodusenter. Kommer dette til å forandre seg? Eller vil videre utvikling av LED-teknologier etterhvert gjøre laser foreldet? Jobber Osram for tiden med videreutvikling av denne teknologien?

Vi tror at fremtiden innen belysning er mangfoldig. Det kommer helt sikkert til å være flere biler med laser på veiene - til å begynne med hovedsakelig i premium-segmentet.

Laserteknologi er fortsatt i begynnelsen av sin tekniske utvikling og har fortsatt enormt potensial, ikke desto mindre vil standardløsningen i framtiden utvilsomt være LED-teknologier. BMW presenterte for eksempel sin BMW M4 Concept Iconic Lights på våren under CES i Las Vegas som også var utstyrt med laser.

Det som gleder oss er: Vi er for tiden den eneste produsenter hvis lasermodul har blitt brukt i masseproduserte kjøretøyer.